linkbuilding essentieel voor SEO
|

Waarom linkbuilding essentieel is voor je SEO

Ben je al een tijdje bezig met zoekmachine optimalisatie? Waarschijnlijk begin je jouw on-page optimalisatie redelijk op orde te krijgen in dat geval. Alleen is er ook nog een hele wereld binnen SEO voorbij dat. Je hebt namelijk ook off-page optimalisatie. Dat wil zeggen dat je ook buiten je website om je site kunt optimaliseren. Dat doe je namelijk door linkbuilding.

Wat is linkbuilding en hoe werkt het?

Linkbuilding is het binnenhalen van externe links vanaf andere sites. Wanneer jouw website geïnspecteerd wordt door een robot van Google wordt namelijk ook gecheckt waar alle links heen gaan. Google ziet dat als een doorverwijzing naar jouw website. Dit draagt dus bij aan de zichtbaarheid en vindbaarheid van je website. Linkbuilding gebeurt bijvoorbeeld door gastblogs te schrijven op andere websites, door links te ruilen met andere partijen die naar binnenkomende links op zoek zijn of door gewoon te vragen aan sites of ze een link naar jouw site zouden willen plaatsen.

Waarom is het belangrijk?

Linkbuilding is een van de drie pijlers van SEO, naast een website die technisch goed op orde is en content die het goed doet voor de gebruiker en voor Google. Deze tak van SEO bestaat dan ook al lang en begon ooit bij de ouderwetse startpagina’s en is later, toen bedrijven doorkregen hoe krachtig dit was, steeds breder en uitgebreider geworden. Wij geven je 4 redenen waarom linkbuilding vandaag de dag nog steeds belangrijk is.

  1. Verbeterde autoriteit van je website

Een link naar jouw site ziet Google dus als een soort doorverwijzing. Wat gebeurt er als veel mensen het over je hebben? Precies, je wordt een relevante speler. Mensen hebben het over je, dus je zal wel belangrijk zijn. Of in ieder geval het noemen waard wanneer iemand informatie opzoekt over een bepaald onderwerp. Je wordt als het ware een autoriteit op dat onderwerp. Daarom is het ook belangrijk om op de juiste websites te staan met links. Als veel websites over gitaren naar jou verwijzen, dan ziet Google jou als een expert in het domein gitaren of muziekinstrumenten. In ieder geval heb je daar als stukadoor bijvoorbeeld weinig aan.

   2. Betere zichtbaarheid

Op iedere website komen ook bezoekers. Naast het feit dat je als autoriteit op een onderwerp makkelijk hoog in de zoekresultaten zichtbaar bent, gaan mensen ook doorklikken op sites. Doordat jij ook zichtbaar bent op andere sites hoef je dus niet alleen meer op Google te vertrouwen om veel mensen te trekken naar jouw site. Vaak wil een linkje vanaf een andere site ook weleens helpen. Zo kan het gebeuren dat je een blog aan het lezen bent over het belang van linkbuilding en dat je via een linkje in de tekst op de site van hét online marketing bureau waarmee jij zal winnen terechtkomt. Het zou zomaar kunnen…

  3. Betere gebruikservaring

Via linkbuilding kun je ook de ervaring voor de gebruiker van je site verbeteren. Dat zit zo. Soms kun je niet altijd alles uitleggen, dan wordt een tekst te langdradig. Maar het kan wel zo zijn dat je bezoeker er graag meer over wil weten. Dan kun je doorlinken naar een goed artikel dat erover is geschreven. Ook kan het zo zijn dat je bijvoorbeeld begint over een best-case. We zouden bijvoorbeeld kunnen stellen dat een partij als Bol.com haar linkbuilding goed op orde heeft. Mocht die naam niets zeggen (waarvan de kans erg klein is als het gaat om een bedrijf als Bol) dan kan de bezoeker via de link even kijken welke site we nu bedoelen. Het is in zulke gevallen dan wel zo handig om even een linkje naar de betreffende site te plaatsen. Wees dan ook niet bang om af en toe ook naar externe partijen door te linken, wel is het een optie om die link te laten openen in een nieuw tabblad om de bezoeker duidelijk te maken dat het thema en de gebruikersomgeving significant verandert.

  4. Langdurige resultaten

Soms maak je afspraken om een bepaald linkje maar voor beperkte duur te laten staan, maar vaak wordt een link gewoon ergens geplaatst en vervolgens gaat die link niet meer weg. Een artikel dat al wat ouder is wordt wellicht niet meer heel vaak gelezen, maar in de archieven van een website is hij vaak nog wel te vinden. Zo gaat een link dus niet verloren en blijft Google opmerken dat jouw website die doorverwijzing ooit heeft gehad. Die blijft dus meetellen voor de autoriteit die op jouw website rust en daardoor blijf je ook relevant volgens Google. Op die manier kun je lang de vruchten plukken van linkbuilding.

Zelf met linkbuilding aan de slag?

Hopelijk begrijp je ondertussen waarom linkbuilding een belangrijk onderdeel is van het totaalplaatje voor je SEO. Wanneer je hier nog niet aan doet zul je merken dat dezelfde pagina het ineens een stuk beter doet wanneer hij wat links heeft die er naar doorverwijzen. Vaak weten mensen niet hoe ze links voor hun site kunnen vinden en hoe ze die laten plaatsen. Dat is ook lastig. Daarom laten veel mensen deze klus over aan een expert. Kijk daarom eens bij een bedrijf waar je direct een compleet linkbuilding pakket kunt aanvragen!

Vergelijkbare berichten