Hoe krijg je kwalitatieve backlinks naar je website?

Linkbuilding is vandaag de dag nog steeds een van de belangrijkste strategieën binnen een compleet online marketing plan. Laten we wel voorop stellen dat de content op de eerste plaats komt en je klant ofwel website bezoeker altijd op de eerste plaats moet komen te staan. Maar dat het verkrijgen van kwalitatieve backlinks naar je website nog steeds essentieel is om hoger in zoekmachines te komen waardoor je online vindbaarhaard groter wordt er er meer verkeer van je potentiële doelgroep naar je website zal komen.

Wat zijn deze backlinks?

Backlinks zijn niets meer of minder dan links vanaf andere websites die naar jouw website toe linken. Het verkrijgen hiervan klinkt in de eerste instantie makkelijker dan dat het is. Je wilt namelijk niet zomaar links vanaf willekeurige websites. Het is een belangrijk onderdeel van een SEO strategie en wil je dit goed doen dan dien je met meerdere factoren rekening te houden. Op deze pagina wordt linkbuilding goed uitgelegd. Ik zou zeggen haal er je voordeel uit en lees het zorgvuldig door. 

Hoe krijg je backlinks?

Hoe krijg je backlinks?

Hier zijn meerdere manieren voor zowel makkelijke als manieren die meer tijd en inzet kosten maar wel weer beter beloond worden. Het is namelijk zo dat slechte backlinks het makkelijkst te krijgen zijn. Deze wil je juist vermijden. In feite zou het verkrijgen van backlinks naar je website een natuurlijk proces moeten zijn. Kan jij je nog herinneren wanneer je voor het laatst vrijblijvend een link hebt geplaatst naar een andere websites zonder dat dit onderdeel was van een linkruil of andere afspraak?

Maar gewoon puur omdat je binnen bijvoorbeeld een informatief goed geschreven blog wou verwijzen naar een pagina / website die meerwaarde biedt aan de lezer in het specifieke onderwerp? Nou dit is een goed voorbeeld van een natuurlijke backlink.

Dit is wat je wilt. Dat anderen puur op basis van de content op je website links naar je plaatsen. Dat betekend dat de content (informatie) die op je website zo goed is dat andere er vanzelf naar gaan linken omdat je waardevolle informatie biedt.

Onthou dus altijd ‘content is king’ en de website bezoeker moet altijd centraal staan. Zowel de content als de hele website ervaring voor de bezoeker moet perfect zijn. Wanneer dit goed is komen bezoekers vanzelf weer terug, nemen ze je diensten af en vertellen ze andere via mond op mond reclame of via het plaatsen van backlinks op andere websites, forums en social media over jouw website.

 

Andere manieren?

Natuurlijk is dit de gewenste manier maar het allermoeilijkst en met het aantal toenemende websites en concurrentie binnen verschillende markten niet meer voldoende. Je zult dus zelf aan de slag moeten gaan met linkbuilding. Dit kun je op meerdere manieren doen zoals wordt uitgelegd op de eerder vermelde pagina over linkbuilding. Omdat linkbuilding een fragiele strategie is waarbij veel fout kan gaan kun je dit het beste uitbesteden aan mensen die hier ervaring mee hebben. Je kunt door linkbuilding verkeerd toe te passen ook onherstelbare schade aanrichten aan je website en de vindbaarheid in zoekmachines. Je wilt tenslotte niet alleen afhankelijk zijn van betaalde vermeldingen zoals in Google Ads. Maar je wilt ook organisch gevonden worden.

Kwaliteit van backlinks

Kijk naar kwaliteit, inhoud, DA, PA, TF & CF.

Pas daarom goed op met linkbuilding en weet waar je mee bezig bent. Ga niet zomaar ruilen met elke website maar kijk naar zaken zoals relevantie, de kwaliteit van de website waar een link op wordt geplaatst en daarnaast ook de authority scores (vroeger werd hier pagerank voor gebruikt) inmiddels is deze meting achterhaald en wordt er veel meer gemeten daarom wordt er vandaag de dag veel gebruik gemaakt van SEO tools zoals MOZ, Semrush en Majestic en kun je kijken naar de waardes zoals DA (Domein Autoriteit) PA (Pagina Autoriteit) en van Majestic de TF (Trustflow) en CT (Citation Flow).

Bij het gebruik van deze tools is het belangrijk dat je nog steeds goed naar een website kijkt. De stats kunnen namelijk mooie waardes aangeven maar een website kan nog steeds qua inhoud en kwaliteit tegen vallen en zal dit op de langere termijn tegen je werken. Neem daarom elke website waar jij een link wilt laten plaatsen eerst goed door en doe een kwalitatieve audit om te bepalen of je daar wel een link wilt hebben.

 

Heb je nog vragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.