Design principles

Wat een website maken of breken kan is een design. De nadruk ligt tegenwoordig heel erg op SEO (Search Engine Optimization). De potentiële klant moet uiteraard op zijn minst de website kunnen vinden. Maar alle moeite die je in SEO stopt zullen teniet gaan als de klant op de site terecht komt en meteen weer weggaat door een slecht design. Het is dus erg belangrijk voor de optimale conversion rate (Het percentage van de klanten die daadwerkelijk iets kopen) dat je website aantrekkelijk is. Als de aanblik van de site ze niet bevalt, zullen de klanten niet eens verder kijken naar de producten.

Omdat ontwerpen niet ieders beste punt is, staan hier een aantal tips die gebaseerd zijn op standaard design principes en kun je meteen toepassen.

Lay-out

“Rule of thirds” is één van de basis lay-out principes in fotografie en grafisch design. Dit betekend dat je een belangrijk object/belangrijkste objecten van de pagina op één van de lijnen verdeelt. Nog beter is om één van de objecten op een kruising te plaatsen van een raster van 2 horizontale- en verticale lijnen. Deze verdelen de pagina dus in 9 gelijke delen.

Design principles

Wat ook erg belangrijk van de inhoud is, is de flow en de hierarchie. Daarom zie je vaak dat de “F-Lay-out” wordt gebruikt. Hierbij wordt het bovenste gedeelte, of alleen de titel zwaarder aangezet en deze loopt over de volle breedte van het scherm. Maar de content die daaronder wordt geplaatst, loopt steeds minder ver naar rechts, als in een hoofdletter F. De natuurlijke leesrichting van de gebruiker wordt met deze principes gevolgd. De belangrijkste items worden dus linksboven geplaatst, en de minder belangrijke items kunnen dus rechts onder.

Conversie verhoging

Aandachtsspanne

Tegenwoordig is de aandachtsspanne van de gemiddelde websitebezoeker niet veel groter dan die van een goudvis (ongeveer 8 seconden) op een mobiel platform al helemaal niet. Het is dus van belang dat je de aandacht van de gebruiker weet te fixeren in een zo kort mogelijke tijd.

Je moet er dus voor zorgen dat je in de zeer korte tijdspanne de aandacht van de gebruiker trekt en vasthoudt. Hier zijn een paar tips met info van de eerder beschreven lay-out principes.

  • Plaats een duidelijke to the point header
  • Gebruik trefwoorden
  • Gebruik media die aandacht richt op de belangrijkste call-to-action en die de boodschap ondersteund
  • Beperk de aantal keuzes op één scherm (en in de menu’s)
  • Maak call-to-action buttons simpel, aantrekkelijk en duidelijk

Kleurgebruik

Het is belangrijk dat de kleuren op je website het gevoel geven dat je wil oproepen met je product of dienst. Kleuren wekken namelijk emoties op en als je hier slim mee bent, kies je de juiste kleuren voor de juiste boodschap. Het is ook belangrijk om te kijken of het gebruik van de kleuren een goed contrast geeft bij het bepalen van de juiste kleurencombinatie. Alle componenten moeten kleuren bevatten die de tekst goed leesbaar maken en een goed contrast hebben met de achtergrond.

Afbeeldingen

De belangrijkste elementen van een website zijn de afbeeldingen. De meeste bezoekers klikken veel sneller op zoekresultaten als deze afbeeldingen bevatten. Als er geen of slechte afbeeldingen op de site staan, zal bijna niemand contact met het bedrijf opnemen of een online aankoop doen.

Afbeeldingen moeten voorzien van een hoge resolutie, die bij de webdesign van de website past. Verder moeten de juiste sfeer en uitstraling van jouw dienst of product niet ontbreken. Dit kun je met het toevoegen afbeeldingen creëren.

Het klinkt allemaal als veel werk en als je het goed wil doen, kost het ook veel tijd. Het is handig om iemand met ervaring in webdesign er aan te laten werken. Je kunt dan samen alle principes bij langs en weet je zeker dat het in jouw eigen stijl maar met een professionele touch gedaan wordt. Ga er mee aan de slag om jouw conversion rate te verhogen.