6 tips om digital marketing te verbeteren in de financiële dienstverlening

0

Het mooie aan het houden van een benchmark is dat je vergelijkbare data krijgt over meerdere sectoren en organisaties heen. Deze keer aandacht voor de financiële dienstverlening.

In mijn ogen is de sector financiële dienstverlening een mooi voorbeeld om toe te lichten hoe het een maturity model in de praktijk werkt. In vergelijk tot veel andere sectoren bieden bedrijven in de financiële dienstverlening een keur aan online diensten aan. Wie maakt er tegenwoordig nou nog geen gebruik van internet bankieren? Daarnaast worden er ook nieuwe producten gelanceerd, die alleen online af te nemen zijn. Een aantal marktpartijen is ook bezig met pure internet dochters op te zetten. de back-office is bij financiële instellingen meestal goed geregeld (want het primaire proces). Je zou daarom verwachten dat deze sector goed zou scoren op het gebied van volwassenheid.

Energie sector E-Business Maturity 2008. Bron: Atos Consulting.

Toch is de financiële dienstverlening niet de meest volwassen internet sector. Dit komt omdat de inrichting van het online kanaal (de website en de geboden functionaliteit) in principe losstaat van het volwassenheidsniveau. Bij volwassenheid wordt primair gekeken of alle randvoorwaarden geregeld zijn, niet wat er aan daadwerkelijke functionaliteit en rendement in het internet kanaal wordt geboden.

Internet marketing uitdagingen:
Binnen de financiële dienstverlening zijn de volgende uitdagingen om digital marketing meer volwassen te maken:

  • E-Business visie & strategie gaat niet verder dan afdelingsniveau. De werkelijke waarde van digital marketing organisatie breed blijft moeilijk te benutten.
  • IT is leidend maar er wordt laag gescoord op IT en business alignment. Zware back-office applicaties zijn niet gericht op het klantvriendelijkheid en snel en flexibel opleveren.
  • Gebrek aan commitment van top managers is een belangrijke weerstand voor het E-Business volwassenheids niveau.

Tips om digital marketing te verbeteren:
Zes adviezen aan digital marketing managers in de financiële dienstverlening:

    1. Focus

op het inzichtelijk maken van de strategische waarde van digital marketing op organisatie breed niveau. Gebruik hiervoor de resultaten die al bereikt zijn.

  1. Verbeter de interne communicatie. Begin bij het benoemen van verschillende doelgroepen op management niveau. Stel vervolgens vast welke (persoonlijke) doelstellingen zij hebben vastgelegd in hun jaarplan 2010. Stel je boodschap specifiek af op hun doelstellingen. Vermijd online jargon in je voortgangsrapportages!
  2. Investeer in het opstellen van de juiste dashboards. E-Business moet toegevoegde waarde laten zien! Organisatie breed!
  3. Zoek verbinding in alle lagen van de organisatie. Stem bijvoorbeeld met HR en Communicatie af wat de mogelijkheden zijn om E-Business trainingen en opleidingen op te nemen in de opleidingskalender.
  4. Beleg verantwoordelijkheden daar waar ze thuishoren. Voorkom dat E-Business een vergaarbak wordt van losse klussen.
  5. Verbeter de samenwerking met andere afdelingen, met name met IT.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>