Hoe ontwikkel je social media binnen de organisatie?

5

De afgelopen weken heb ik een aantal posts gepubliceerd over ‘Enterprise 2.0 in de organisatie: van groeimodel tot succesfactoren‘. Op basis van een groeimodel in 3 fases: pionieren, faciliteren en strategisch en een aantal interviews (Essent, IBM en Google), hebben wij ‘drivers’ en ‘inhibitors’ vastgesteld per fase. Meer hierover in de eerdere posts.

Om in te kunnen schatten welke enterprise social media initiatieven per fase succesvol zijn, kiezen wij voor 4 kernvragen: waarde, innovatie, impact en investering.

Natuurlijk riep dit de vraag op of het niet mogelijk is een ‘Enterprise Social Media Maturity Model’ op te zetten. Op basis van de ervaringen die ik heb opgedaan bij het opzetten van het E-Business Maturity Model was dit natuurlijk mogelijk. Belangrijke kanttekening is dat het model zich richt op het toepassen van social media binnen de organisatie.

Volwassenheid fases:

Enterprise Social Media Maturity Model (ESM3)

Enterprise Social Media Maturity Model (ESM3)

Afwijkend ten opzichte van het EBMM is de keuze voor 3 in plaats van 5 standaard volwassenheids fases. Voornaamste reden is dat de stappen in de praktijk dicht tegen elkaar aan blijken te liggen en moeilijk een harde scheidslijn te bepalen is.

Dimensies en categorien:
Op basis van ervaring en anders dan andere modellen die in ontwikkeling zijn, blijkt dat er 4 dimensies van wezenlijk belang zijn om de volwassenheid van een organisatie goed te kunnen beoordelen.

  • Gebruikers perspectief: social media focus, content management, cultuur
  • Bedrijfs perspectief: visie & strategie, leiderschap & commitment, governance & alignment
  • Organisatie perspectief: community management, policies & procedures, metrics & measurement
  • Technologie perspectief:  tools, architecture, platform

Per fase, dimensie en categorie is in kernwoorden aangegeven hoe de organisatie ervoor staat.

Hierbij een basispresentatie voor als je het nog een keer rustig wilt doorlezen. Je reactie op het model en de toepasbaarheid is natuurlijk altijd welkom.

Er is een artikel gepubliceerd in IK Magazine. ‘Hoe ontwikkel je Enterprise 2.0: van groeimodel tot succesfactoren‘. Inclusief Enterprise Social Media Maturity Model. Wil je dit artikel per email ontvangen, laat dan hier je gegevens achter:

Meer informatie:

  • Advies: meer over onze aanpak en resultaten voor uw organisatie
  • Presentatie: Driving success – 8 competencies to Socializing your Organization – Community Roundtable – Rachel Happe
  • Presentatie: Maturity Models of Enterprise 2.0 – T-Systems – Frank Schönefeld

maxx-online-quick-scan-200x30

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

5 Comments

  1. De foto’s uit deze presentatie zijn overigens los te downloaden op Flickr: http://www.flickr.com/photos/39343729@N03/

  2. Hi Gijsbert,

    ik vind het een interessant en in mijn ogen realistisch model. Mijn vraag is: Hoe zou jij ons adviseren over de webcare; het monitoren van en reageren op discussies die jouw organisaties aangaan. Ik werk bij een overheidsorganisatie met zo’n 500 mensen.

  3. Walter Vos zegt:

    Hoi Gijsbert,

    Mooi model. Klopt het dat ik die kernvragen ´waarde, innovatie, impact en investering’ niet terugvindt in dit model? Kan je dat wat meer toelichten?

  4. @Edwin, een en ander hangt natuurlijk sterk af van de organisatie. Het model kan je gebruiken om te bepalen waar je nu staat en wat er dan het beste past nu en wat je moet doen om de volgende stap te maken. Als je webcare in wilt gaan zetten op een structurele manier om de klanten beter te bedienen en een bijdrage te leveren aan de organisatie doelstellingen kom je al snel uit in de facilitating fase.

    Wat ik in de praktijk goed zie werken is een pilot vast te stellen, deze met een kleine groep op te zetten en de successen hiervan te vieren. Dit is een goede basis om te groeien. Kies hierbij een actueel aandachtspunt. Hou wel in je achterhoofd wat de vervolgstap zou moeten zijn en wie je dan moet betrekken om dat mogelijk te maken. Kern blijft wel dat de eindklant het waardevol vindt!

  5. @Walter, de vier kenrvragen gebruiken wij als richtlijn om per groeifase de initiativen te beoordelen. Als er geen goed antwoord op te geven valt, is de kans dat het initiatief succesvol is en bijdraagt aan het verder ontwikkelen van de organisatie waarschijn klein.

    In het voorbeeld van Edwin zou voor webcare de vragen:
    – wat is de waarde voor de klant (en de organisatie)
    – hoe draagt het bij aan innovatie
    – wat is de impact op de organisatie (wat moeten we ervoor doen om webcare succesvol in te richten)
    – en wat is de investering?

    Samen gewogen een positief antwoord moeten geven. Hiermee heb je eigenlijk een mini business case opgesteld. Vervolgvraag voor jezelf is dan om te kijken of/hoe het initiatief bijdraagt aan het verder ontwikkelen van de organisatie.