E-Business volwassenheid per sector

1

Het mooie aan het houden van een benchmark is dat je vergelijkbare data krijgt over meerdere sectoren en organisaties heen. Natuurlijk is het zo dat als je een grote groep respondenten verwerkt, je uitkomt op een mooi gemiddelde. Vooraf hadden wij verwacht dat het volwassenheidsniveau van Nederland nog iets lager zou uitkomen (misschien gekleurd door onze eigen ervaringen?). Veel van de marktpartijen met wie wij de resultaten doorspreken zitten aan de andere kant en hadden een hoger niveau verwacht.

Verschillen per sector:
Zijn er dan grote verschillen als je gaat kijken naar sectoren en organisaties? Natuurlijk. Uit het onderzoek wordt nog een keer bevestigd dat E-Business Maturity het meest wordt beïnvloed door: 1) industrie2) management ondersteuning en 3) klantgerichtheid. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat de sectoren die zich het meest richten op online verkoop retail en telecom & media zijn. Aan de andere kant richten overheid, automotive en utilities (energie) zich het meest op de kwaliteit van service aan klanten. In een andere post meer over de doelstellingen van digital marketing in 2009.

Tot onze verassing gaat de energie sector aan kop als meest volwassen sector. Hierbij blijven ze sectoren als financiële dienstverlening en telecom & media voor. Als minst volwassen komt de publieke sector (overheid en onderwijs) uit de bus. Daar wordt met name geworsteld met de vraag hoe er invulling gegeven kan worden in producten en diensten om de centrale doelstellingen waar te maken. De rangorde voor 2008 is:

  1. energie (utilities)
  2. telecom & media
  3. financiële dienstverlening
  4. automotive & transport
  5. professional services
  6. pharma & chemicals
  7. retail
  8. high tech & electronics
  9. overheid en onderwijs

Energie sector uitgelicht:

Opvallend voor de energie sector is de hoge score voor de infrastructuur categorieën. Mogelijke verklaringen hiervoor is dat dit een effect is van de liberalisering van de energiemarkt. Bedrijven zijn gedwongen geweest hierin te investeren. Verder valt op dat de People & Culture categorie beduidend lager scoort. Competentie ontwikkeling en communicatie zijn onderontwikkeld. Op basis van het onderzoek kunnen de volgende aanbevelingen worden gedaan aan de energie sector: 

  • Investeer in het opstellen van een uitdagende Visie & Strategie voor E-Business organisatie breed.
  • Anticipeer op het risico dat E-Business onvoldoende aandacht krijgt door de grote veranderingen in de markt en de invloed daarvan op organisatorische herinrichting projecten.
  • Verbeter de communicatie in alle geledingen van de organisatie, focus op de behaalde E-Business successen, waarde voor de klant en de bijdrage aan de organisatie doelstellingen.
  • Ontwikkel E-Business competenties door het opzetten van cross-functionele E-Business trainingen, neem E-Business doelstellingen op in persoonlijke ontwikkelplannen.

E-Business doelstellingen per sector. Bron: Atos Consulting

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

1 Comment

  1. Je merkt het aan de marketingbudgetten die voor het internet worden gebruikt door de energiebedrijven dat de concurrentie moordend is sinds het openstellen van de markt. Nu hopen dat de consument er ook nog baat bij heeft….