7 tips om meer uit een E-Business organisatie te halen

2

De kogel is door de kerk. Gisteren was het dan zover. Eindelijk. De resultaten van het E-Business Benchmark onderzoek 2008 werden besproken op ons seminar. Een zaal vol mensen, goede discussies en positieve reacties. Hierbij kort een aantal kernbevindingen en de presentatie.

Stand van E-Business in Nederland:
Zoals al eerder aangegeven is E-Business nog lang niet volwassen in Nederland. De waarde van E-Business wordt nog op afdeling niveau gezien. Belangrijk aandachtspunt is het achterblijven van de kennis en vaardigheden binnen bedrijven om E-Business goed op te pakken (binnen de hele organisatie en niet alleen het E-Business team). Gevolg is dat het bedrijfsleven de kracht van E-Business nog onvoldoende benut. In de huidige economische situatie houdt dit een grote kans en een grote bedreiging tegelijkertijd in.

  • Kans voor de bedrijven die zich bewust zijn van de strategische waarde van E-Business voor de hele organisatie. Binnen dit type bedrijven zal E-Business tegen de stroom in groeien
  • Bedreiging voor de bedrijven die hiervan (nog) niet overtuigd zijn. Hier zal gekozen worden voor andere prioriteiten en loopt E-Business het risico
E-Business nog lang niet volwassen in Nederland

E-Business nog lang niet volwassen in Nederland

Als je in een model als dit een grote groep respondenten verwerkt kom je natuurlijk uit op een mooi gemiddelde. Vooraf hadden wij verwacht dat het volwassenheidsniveau nog iets lager zou uitkomen (misschien gekleurd door onze eigen ervaringen?). Veel van de marktpartijen met wie wij de resultaten doorspreken zitten aan de andere kant en hadden een hoger niveau verwacht.

Verschillen per sector:
Zijn er dan grote verschillen als je gaat kijken naar sectoren en organisaties? Natuurlijk. Tot onze verassing gaat de Utilities sector aan kop als meest volwassen sector. Hierbij blijven ze sectoren als financiële dienstverlening en telecommunicatie voor. Als minst volwassen komt de publieke sector uit de bus. Daar wordt met name geworsteld met de vraag hoe er invulling gegeven kan worden in producten en diensten om de centrale doelstellingen waar te maken.

Aanbevelingen om meer uit een E-Business organisatie te halen:

  • Valideer dat de E-Business volwassenheid van je organisatie overeenkomst met de strategische doelstellingen en het rendement van het online kanaal. Het model doet alleen uitspraken over de volwassenheid van de organisatie en niet over de waarde van de gekozen strategie of het rendement van het online kanaal. Doe dit door te benchmarken binnen je eigen sector maar neem ook klantgroepen en andere sectoren mee.
  • Werk aan sponsorship en betrokkenheid van senior en operationeel managementdoor de echte waarde van E-Business voor de organisatie inzichtelijk te maken. Pas het verhaal aan per doelgroep om zoveel mogelijk te bereiken.
  • Verduidelijk het eigenaarschap van E-Business (wie is waarvoor verantwoordelijk) maar kijk hierbij ook breder naar alle klantgerichte processen. Maak dit zo transparant mogelijk binnen de organisatie. Blijf dit herhalen, herhalen en herhalen.
  • Overbrug de afstand die er nu is tussen de verschillende afdelingen binnen de organisatie die betrokken zijn bij E-Business. Besteed extra aandacht aan de relatie tussen marketing en IT. Bekijk hoe een multi-functionele werkgroep kan bijdragen hieraan. Werk zoveel mogelijk aan een gedeelde roadmap.
  • Investeer in het verbeteren van E-Business performance en cost measurement. Te vaak worstelt de E-Business afdeling met het inzichtelijk maken van de werkelijke waarde van E-Business over de kanalen heen.
  • Stel vast welke kennis en vaardigheden nodig zijn om voor de organisatie E-Business uit te kunnen voeren. Bepaal welke kennis intern moet worden opgebouwd en welke extern belegd kunnen worden. Stel een programma op om de gewenste kennis en vaardigheden te ontwikkelen. Doe dit wel organisatie breed over de afdelingen heen.
  • Overweeg de IT afdeling te re-organiseren. Begin met het inzichtelijk maken van verschillende type projecten binnen de E-Business organisatie. Maak keuzes op basis van business needs. Bekijk of de verschillende wensen en eisen ten aanzien van de gekozen indeling passen binnen de eigen organisatie. Maak keuzes. Dit stelt de organisatie in staat om beter in te spleen op de wensen en eisen van de markt en betere resultaten te boeken.

Wil je meer informatie of heb je interesse in de white paper: ‘E-Business Maturity Benchmark 2008: Start optimizing your E-Business organization, using the E-Business Maturity Model‘ dan weet je wat je moet doen ;).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

2 Comments

  1. Ilse zegt:

    Bedankt Gijs voor deze knappe samenvatting en handige tips. Ben benieuwd wat deze studie op de Belgische markt zou naar boven brengen.

  2. @Ilse, dat zou een interessante uitdaging zijn. Op dit moment wordt het onderzoek uitgeoverd in Frankrijk. Mijn ambitie is om te komen tot een internationale benchmark. Dit kan nog even duren voor het zover is ;).